First week of the final stretch

Zo kom je van een intens lucratief maar ook intensieve stageperiode terug in de “bewoonde” wereld, een die ik ken. Maar is het en voelt het nog wel hetzelfde?

School voelt zeker nog hetzelfde, wat anders voelt ben ik zelf. Het gejaag dat ik ervaarde om zo veel mogelijk werk te verzetten is wat gedempt, mijn omgang met mijn teamgenoten is begripvoller geworden en mijn gevoel van waarde hebben aan de minor is vergroot. Wat een stageperiode niet voor je persoonlijke ontwikkeling kan betekenen. Niet alleen leer je omgaan met de werkomgeving, ook ontwikkel je jezelf tot een beter teamlid.

Dat klinkt allemaal leuk, maar hoe heb ik de eerste week van “the final stretch” ervaren? Dat valt in een woord samen te vatten: heerlijk. Ik geniet ervan hoe de minor oplossingen vindt voor het digitaal werken, ik geniet van de studenten die ik nu op een andere manier kan helpen maar vooral geniet ik van het wat rustiger aan te doen. Het meer tijd hebben voor leuke projecten. Van 08:00 tot 17:00 werken bleef voor mij toch een uitdaging ondanks dat dit een terugkomend begrip was in voorgaande school perioden.

De case zelf is een leuke uitdaging om nieuwe technieken te leren. Framing staat centraal, een begrip dat mij al bekend is, maar de invulling ervan nog niet. Met opdrachtgever die onwijs gave shit maken, maakt dit nog leuker. De vraag werd gesteld aan de minor of wij een reken- en tekentool wouden maken dat zowel online als offline gebruikt kon worden. Dan kun je stellen dat we daar gelijk mee bezig gaan, maar dat zou te makkelijk zijn. De community moest op zoek gaan naar de kern van hun verzoek. Waarom wou The Imagineers een reken- en tekentool? Zeker omdat ze capable genoeg zijn om dit zelf te doen met 2000 successvolle projecten onder de riem.

Waar begin je dan? In ons geval met de why-methode. Een simpel maar effectieve methode om samen, of alleen, tot de levensvragen te komen. Hier kwamen drie vragen/verklaringen uit voort die verder onderzoek nodig hadden. Oke, stap 1 compleet. En nu? Langs bij de opdrachtgever! Met vers opgestelde vragen om de resultaten van de why-methode te verifieren en te polsen waar het probleem lag gingen drie projectgenoten naar Sneek. Na een, volgens hun, informatieve en leuke dag kwamen ze terug in Leeuwarden met antwoorden. Meest schokkende was dat de participatie van de omwonende voor een bepaald ontwerpatelier buiten hun verantwoordelijkheid lag, tevens als de marketing van set ontwerpatelier. De usability was erg belangrijk voor The Imagineers en zagen hier kansen in om dit te verbeteren. Het team had een koers. Althans, dat dacht het.

Met nieuw koers richting usability testing en het gebruik van de heuristieken van Nielsen om zo tot een evenredige analyse te komen van de huidige usability van SEP had de groep een nieuw onderzoeksvraag opgesteld. Een plan werd opgesteld voor de user tests en onderbouwend onderzoek naar human behaviour was in volle gang. Toch wou ik even checken bij Raymond van Dongelen, een leraar van de minor die ik volg, of een bepaalde methode onder Research & Innovation viel of Quality Monitoring & Implementation. Dit zijn een paar compenties die gebruikt worden door categorisatie binnen de opleiding Communicatie & Multimedia Design. Tijdens dit gesprek kwam naar voren dat de conclusie die de groep had gemaakt op basis van het gesprek met de opdrachtgevers nog wel wat ontbrak. Hoe dat zo? Ik was heilig van mening dat op basis van de opgehaalde resultaten de groep een weloverwogen conclusie had bepaald en een goede richting in waren geslagen. Marketing en participatie lagen buiten de verantwoordelijkheid van de opdrachtgevers, dus waarom hier moeite in steken? Tot dat Raymond de probleemstelling reframede.

Raymond stelde het volgende: YouTube is een provider. Deze heeft content creators, de mensen die video’s maken. Maar er zijn ook kijkers van set video’s, de gebruikers van het platform dat YouTube aanbiedt. Zo kun je stellen dat YouTube niks te maken heeft met de content die de content creators maken, maar dat gebeurt niet. YouTube creeert tools die de content creators kunnen gebruiken om zo hun content te verbeteren. Content creators krijgen meer vieuws en daar heb je de win-win situatie te pakken.

Oke, dat klinkt leuk maar hoe verhoud The Imagineers zich toch deze frame? In dit geval zijn The Imagineers YouTube dat een tool levert aan haar klanten, gemeenten en/of particuliere bedrijven. Dit weerhoudt The Imagineers er dus niet van om een stukje ‘weg te happen’ van het werk dat normaal gesproken niet hun verantwoordelijkheid is, want zo kun je een win-win situatie creeren voor alle betrokkene partijen. So, back to our initial phase. Terug naar de begin vragen om een beter beeld te krijgen wat hetgeen kan zijn wat The Imagineers met hun tool kan wegpikken van hun klant om zo tot een completer product te komen.

Daar eindigt ook voor nu de reis m.b.t. de case. De groep gaat aan de gang met onderzoeksvragen die verheldering gaan brengen in wat een ontwerpatelier inhoudt, wat het aandeel is van de klanten van The Imagineers en hoe de usability is van het product op dit moment.

Nog een leuke sidenote. Ter afsluiting van de eerste week was door de minor een touch down ingepland. Een moment dat gebruikt wordt aan de community aan te geven wat je progressie was van de afgelopen week en waar je naar toe gaat. Hiervoor werd gevraagd om een video te maken. Ik niet wetende hoe dit er dan uit zien, nam mijn voorbeeld aan een van mijn helden; Randall. Geen green screen hebbende ging ik op zoek naar een alternatief. Eenmaal het alternatief gevonden en een powerpoint presentatie in elkaar gezet ging ik staan voor mijn camera. Nog niet eerder heb ik zo’n hoeveelheid van respect gehad voor content creators. Voor de camera praten is een kunst.

Voor degene die geinteresseerd zijn in mijn video is die hier te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=khbm7pUb0PU

Als je dan toch bezig bent, bekijk dan ook gelijk de bloopers: https://www.youtube.com/watch?v=YfdmwDyhiuw&t=1s

Tot volgende week!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: