Skill ‘m all

Jij wilt je ontwikkelen als developer? Jij wilt beter worden in designen? Jij wilt een nieuwe taal oppakken of wilt leren hoe je de usability van een webpagina verbeterd? Welkom, bij de Skill ‘m All week van The Next Web.

Een week dat centraal staat in het oppakken van iets wat jij wilt leren. Voor mij was dat Javascript, toevallig hetgeen wat ik ook heb geleerd tijdens mijn stageperiode en wat ik wil gaan gebruiken in mijn afstudeerproject. Tijdens mijn stageperiode heb ik al best wat opgepikt over javascript, maar misschien waren er nog dingen in het duister waar ik niet van af wist. Je weet immers niet wat je niet weet. Met behulp van mijn credit card een cursus op udemy aangeschaft dat mij met 28 uur video tutorials en exercises ging verbeteren in mijn skills in javascript.

Wat ik heb mogen leren deze week zijn onderandere:

  • Ternary operator

Als programmeur kom je al snel genoeg in aanraking met de if – statement. Wat nou als ik je vertel dat dit veel simpeler kan?

if (0 === 0) {
 console.log('It's the same')
} else {
 console.log('It's not the same')
} 

kan vertaald worden naar:

0 === 0 ? console.log('It's the same') : ('It's not the same') 

De simpliciteit die javascript introduceerd in haar code vind ik verbazendwekkend en verhelderend.

  • Using a variable to control the ENTIRE application

Tijdens een exercise ging de leraar een spel in elkaar zetten. Je hebt twee spelers en beide hebben een score. De spelers kregen niet ieder een eigen variable, nee dit werd uitgedrukt in:

activePlayer = 1; 

Als de volgende speler actief werd, kreeg hij een 1 assigned. Ging de beurt weer naar de ander, terug naar 0. Wat hier elegant aan is, is dat deze waarde gebruikt kan worden voor de array die de scores bijhoudt:

scores = [0,0];

Wil je een score van iemand bijhouden, geeft je dit simpel aan door:

scores[activePlayer] += roundScore;

Het gebruiken van de activePlayer voor het assignen van een waarde aan de variable, mindblowing. Dit doet hij op meerdere plekken, waaronder het gooien van de dice. Hij heeft 6 png’s, genumeerd van 1 tot 6 als: dice-1, dice-2, etc.. Zodra je met de dice kan gooien, kun je voor elke specifieke dice gooi de specifieke bron selecteren, of je doet:

let diceDom = document.querySelector('.dice');
diceDOM.scr = 'dice-' + dice + '.png';

Nu wanneer elke keer dat de dice variable veranderd, veranderd de png dynamisch mee. Wauw.

Is dit alles wat je hebt geleerd? Nee, ik heb goed 20 uur erop zitten van de video’s en van de exercises, maar dit waren de twee biggest take aways voor mij. De realisatie dat javascript zo elegant is in haar uitvoering en er prachtige oplossingen bedacht kunnen worden voor relatief besogne activeiten.

Nu wordt dit avontuur voortgezet door mijn nieuwe uitdaging voor een Thank God It’s Friday (TGIF in short)-project. TGIF wordt gebruikt als dag voor inspiratie en hands-on werken. Dit keer wordt mijn uitdaging om een tinder te ontwikkelen voor gamers die op zoek zijn naar teamgenoten. Een leuk dilemma waarin ik en vier anderen zich over gaan ontfermen. Stigma’s zoals het niet uitnodigen van mensen die je niet kent worden aangepakt, het probleem van welk platform zal gebruikt worden wordt bij de hoorns aangepakt en hoe vertaal je dit in een valide situatie. Hoe zal men deze applicatie gaan gebruiken? Dit allemaal wordt in de volgende blog vervolgd, dus tot dan.

Richard, out.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: